Cécile de Vos, directeur-bestuurder Onderwijsgeschillen: “onze rol in het onderwijs is bescheiden en noodzakelijk”

De onderwijsgemeenschap heeft zich van haar beste kant laten zien in 2020. Onderwijsgevenden, ouders, studenten, leerlingen, bestuur en medezeggenschap zorgden er ieder voor dat de ontwikkeling van leerlingen en studenten niet stil heeft gestaan. Onderwijsgeschillen speelt een bescheiden rol hierin. Daar waar ieder er op is gericht om goed samen te werken en te leven, zijn er relatief weinig conflicten die door onze onafhankelijke commissies behandeld hoeven te worden. Dit merkten wij ook in het bijzondere coronajaar, waarin wij net als in voorgaande jaren ongeveer 600 geschillen behandelden voor zo’n 3,5 miljoen betrokkenen bij het onderwijs in Nederland. 

Wij zien de professionele ontwikkeling dat scholen conflicten zelf proberen op te lossen, snel en op een constructieve manier. Vaak lukt dit goed. Tegelijk hebben rechtzoekenden een onvoorwaardelijke recht op bescherming. Daarom is het belangrijk dat zij in vrijheid een beroep kunnen doen op een onafhankelijk en professioneel oordeel van een van onze commissies.

Onderwijsgeschillen is het huis voor onafhankelijke, deskundige geschilbehandeling voor het hele onderwijs. Op ieder domein - klachten, medezeggenschap, passend onderwijs en rechtspositie van medewerkers – beschikt Onderwijsgeschillen over de nodige kennis en vaardigheden om onze taken goed te kunnen doen. Wij werken hiervoor dankbaar samen met de rechters, pedagogen, wetenschappers, onderwijsexperts en belangenorganisaties die de opdracht van Onderwijsgeschillen ondersteunen.

Cécile de Vos