Stage bij Onderwijsgeschillen: ‘Verder kijken dan de PowerPoint van de docent’

In het diepe mogen springen én begeleid worden om te leren zwemmen. Dat is wat Steef Verheijen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) zoekt in een stageorganisatie. En dat is wat stagiair Kirsten van de Peppel vond bij Onderwijsgeschillen. Een dubbelinterview over intuïtie, onbevangenheid en jezelf verrijken.

Na zijn studies Bedrijfscommunicatie en Rechten en een baan als advocaat bekende Steef Verheijen kleur en gaf hij toe aan zijn passie voor onderwijs. Hij werkte een jaar of vier in de advocatuur en merkte dat het weliswaar inhoudelijk goed zat, maar dat voldoening ontbrak. Die vond hij bij de HAN. Steef: ‘ik werk nu als hoofddocent Rechten en coördinator van het praktijkbureau. Ik ben verantwoordelijk voor alle zaken die voor derde- en vierdejaarsstudenten in relatie tot de praktijk spelen. Zelf heb ik mijn droombaan gevonden en dat gun ik alle studenten.’

Toekomst vormgeven

Steef: ‘Het geeft me veel voldoening om studenten die blanco binnenkomen met een goedgevulde rugzak met kennis en vaardigheden het werkveld in te zien gaan. Als je je bewust bent van de keuzes die je hebt, ben je de vormgever van je eigen toekomst. Mijn boodschap: blijf dicht bij jezelf. Luister naar je intuïtie, want die vertelt je wat wel en niet bij je past.’ Derdejaars studente HBO Rechten Kirsten van de Peppel loopt een meewerkstage van vijf maanden bij Onderwijsgeschillen. Zij heeft het luisteren naar zichzelf al aardig onder de knie. Kirsten: ‘Mijn interesse is heel breed, van privaat- tot publiekrecht en alles wat daartussenin zit. Juist door me open te stellen voor andere rechtsgebieden heb ik veel over mijn mogelijkheden ontdekt.’

Vergeet de rijtjes

Voor Steef is Onderwijsgeschillen een ideale omgeving om jezelf te verrijken. Het is geen organisatie waar de gemiddelde student direct aan denkt, zoals een rechtbank, gemeente of rechtsbijstandsverzekeraar. 
Steef: ‘Onderwijsrecht krijg je niet tijdens onze studie. Als stagiair moet je dus verder kijken dan de rijtjes uit de PowerPoint van de docent. Je moet het systeem van wet- en regelgeving snappen, zodat je het in elke situatie kan toepassen. Dan word je enorm op jezelf teruggeworpen.’ Kirsten herkent zich daarin: ‘Dat was inderdaad best spannend. Onderwijsrecht was helemaal nieuw voor me en ik had niets om me aan vast te houden. Dan val je terug op een simpel gegeven: als je snapt wat er staat, dan begrijp je wat er wordt bedoeld. Precies zoals Steef zegt dat je de wet moet leren lezen. Dat ik zo’n nieuw rechtsgebied heb mogen ontdekken, ervaar ik als bonus.’

Met vertrouwen het diepe in

Voor Kirsten is geen stagedag hetzelfde, omdat ze in de volle breedte van de organisatie meewerkt. ‘De opdrachten die ik krijg zijn zeer gevarieerd. Onderzoek doen naar een onderwerp binnen het klachtendomein, uitspraken en adviezen nalezen, contact onderhouden met commissieleden over het verzorgen van zittingen, noem maar op’, schetst Kirsten. Haar collega’s geven het vertrouwen om in het diepe te springen en bieden haar ook de helpende hand om zelfstandig te kunnen werken. ‘Ik vond het bijzonder om trainingsdagen te mogen faciliteren voor commissieleden. Normaal krijg ik zelf les en nu mocht ik lessen voor anderen regelen. Organiseren en leiding nemen is niet per se mijn strong suit, maar door de goede begeleiding is het allemaal gelukt.’ Steef vindt dat vertrouwen cruciaal. Dan kan een organisatie zelfs iets van de stagiair leren, omdat de onbevangen blik volledig de ruimte krijgt. Steef: ‘Je hebt vijf maanden lang een setje onbevangen ogen in huis die je waardevolle inzichten kunnen leveren. Tussen de eerste stagedag en de bos bloemen valt er veel te ontdekken. Als je openstaat voor die ontdekkingen, dan leer je er ook als organisatie veel van.’

Zachte vaardigheden

Naast het toepassen van de strakke wet- en regelgeving traint Kirsten binnen Onderwijsgeschillen ook de meer zachte vaardigheden in de praktijk. Steef: ‘Ik vind het heel waardevol dat studenten oefenen met intake-, advies-, onderhandelings- en slechtnieuwsgesprekken. Vaardigheden die je niet uit een boekje kan leren, maar in de praktijk moet oefenen. Tegenwoordig mailen of appen we liever en vindt de gemiddelde student het lastiger om iemand te bellen.’ Kirsten stond tijdens haar studie sceptisch tegenover de trainingen. Toch komen ze in de praktijk goed van pas. Kirsten: ‘Van het directe contact met mensen heb ik het meeste geleerd. Toevallig heb ik vanochtend ouders met klachten telefonisch mogen helpen en de gesprekstechnieken paste ik onbewust toe.’

Serieus gezellig

Als Kirsten een review over haar stageplek zou moeten schrijven, dan denkt ze aan: ‘Het kantoor heeft me verrast. In plaats van statisch of formeel is het juist betrokken en toegankelijk. De menselijke kant krijgt veel aandacht. Het is een organisatie die voor iedereen klaarstaat en iedereen wil helpen. Mijn collega’s zijn aardig, open en behulpzaam. Zo heb ik ervaren dat serieus werk ook betrokken kan zijn. De titel van mijn eindpresentatie heb ik dan ook al gevonden: Serieus Gezellig. Serieuze zaken, met het hart op de goede plaats.’ De toekomst van Kirsten moet zich nog vormen, maar een ding is zeker. Door haar stage heeft ze aan haar lijstje favoriete rechtsgebieden naast straf- en familierecht ook onderwijsrecht toegevoegd. 

 

Kirsten van de Peppel Steef Verheijen