Mediation bij klachten in het onderwijs

In goed overleg tot een oplossing komen

Voor de oplossing van klachten in het onderwijs biedt Onderwijsgeschillen ook mediation aan. De school dient wel aangesloten te zijn bij Onderwijsgeschillen.

Wat is mediation?

Met mediation lost u samen met de andere partij uw conflict op met behulp van een onafhankelijke neutrale persoon: de mediator. Mediation richt zich op het herstel van het vertrouwen en de relatie tussen u en de andere partij. Mediation vindt plaats op basis van vrijwilligheid: mediation kan alleen starten als beide partijen willen meedoen.

Bij Onderwijsgeschillen werken mediators die geregistreerd zijn bij de Mediatorsfederatie Nederland (MfN). 

Wanneer wordt mediation aangeboden?

U kunt gebruik maken van mediation als de school is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC) bij Onderwijsgeschillen en 

  • er al een klacht is ingediend;
  • er nog geen klacht is ingediend; u kunt dan tot een oplossing voor uw conflict komen met behulp van een mediator en zo een formele procedure voorkomen. 

Meer lezen over mediation?

Veel informatie vindt u op de speciale pagina Mediation bij Onderwijsgeschillen

De mediationdesk

De mediationdesk van Onderwijsgeschillen is het informatiepunt voor alle partners uit het onderwijsveld. U kunt hier terecht voor alle informatie over (de werkwijze bij) mediation.

U kunt de mediationdesk bereiken via:
telefoonnummer 030 - 280 95 90
e-mail: mediation@onderwijsgeschillen.nl 

​​Zelftest

Wilt u weten of mediation iets voor u is? U kunt dan een zelftest doen. Deze zelftest geeft een indicatie of mediation geschikt is voor uw conflict. Dresultaten kunt u bespreken met een van de medewerkers van onze mediationdesk