Expertisecentrum 

Kwaliteit vereist voortdurende aandacht. Daarom heeft Onderwijsgeschillen een Expertisecentrum opgericht dat gericht is op de verbetering van de kwaliteit van de geschilbeslechting in het onderwijs. De werkzaamheden van het Expertisecentrum hebben effect op de inhoud en organisatie van geschilbeslechting en de werkwijze van de commissies.

Onderzoek, publicaties, maatschappelijk debat en advisering

De activiteiten van het Expertisecentrum bestrijken het gebied van wet- en regelgeving, maar ook de praktijk van de commissies van Onderwijsgeschillen:

  • wat gaat goed?
  • wat kan beter?
  • wat moet nader onderzocht worden?
  • wat komt daar als verbeteroptie uit?
  • wie moet dat doen en hoe dan?

Deze vragen leiden tot onderzoek, publicaties, advisering en het organiseren van het maatschappelijk debat rond de geschilbeslechting via symposia, studiedagen en congressen.
Overzicht publicaties en adviezen Expertisecentrum

Activiteiten van het Expertisecentrum 

Het Expertisecentrum organiseert 1 à 2 per jaar onderzoek/bijeenkomsten/symposia over actuele thema's. In 2012, 2013 en 2014 was er vooral aandacht voor de positie van de Commissies van Beroep in het onderwijs en de gevolgen van de Wet werk en zekerheid. In 2011 stond het werk van de klachtencommissie centraal. Een onderzoek naar het werk van de klachtencommissie heeft onder meer geleid tot een andere werkwijze van de LKC en de invoering van mediation. In 2016 was er vooral aandacht voor de medezeggenschap in integrale kindcentra (IKC). Dit krijgt een vervolg in 2017 met een onafhankelijk advies en een vervolgsymposium. In 2017 staat ook het werk van de geschillencommissie passend onderwijs (GPO) centraal, in de vorm van een onafhankelijk onderzoek naar de doorwerking van de uitspraken van de Geschillencommissie passend onderwijs. Het rapport verschijnt in 2017 en de resultaten worden gepresenteerd tijdens een symposium.

Overzicht activiteiten Expertisecentrum

Onderzoek en adviezen van het Expertisecentrum

Zo heeft het Expertisecentrum de rechtsbescherming van werknemers in het bijzonder onderwijs laten analyseren in verband met de toekomst van de Commissies van Beroep. Dit heeft geleid tot een het advies ‘Verbetering van de positie van de Commissies van Beroep’.
Ter verbetering van de medezeggenschap op scholen heeft het Expertisecentrum het onderzoek ‘Een geschil is geen ruzie’ laten uitvoeren. Ook is aan een externe adviescommissie opdracht gegeven de knelpunten in de praktijk van de LCG WMS te analyseren en verbeterpunten voor de evaluatie van de Wms voor te stellen. Dit leidde tot het adviesrapport ‘Doeltreffender en meer effect’. Om partijen in de praktijk te ondersteunen geeft het Expertisecentrum het ‘Zakboek Medezeggenschap’ en het boek ‘De Wet medezeggenschap op scholen toegelicht’ uit.
Een onderzoek naar de doorwerking van adviezen van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC) heeft geleid tot een nieuwe, meer persoonlijke werkwijze van de LKC en tot de pilot mediation bij klachten en medezeggenschapsgeschillen. De pilot mediation is extern geëvalueerd. De bevindingen zijn neergelegd in het Evaluatierapport. Mediation behoort inmiddels tot een vast aanbod bij Onderwijsgeschillen. Alle publicaties van Onderwijsgeschillen en het Expertisecentrum vindt u hier.

Gevolgen voor de praktijk

Onderzoeken, debat, advisering en publicaties van het Expertisecentrum hebben gevolgen voor de regelgeving en de praktijk van geschilbeslechting. Dit leidde reeds tot:

  • wijzigingen van de Wms in de Wet versterking bestuurskracht onderwijsinstellingen;
  • handreiking aan de MR voor het voorstellen van alternatieven voor fusie of sluiting van een school;
  • meer persoonlijke benadering bij ontvangst van een klacht bij de LKC;
  • de introductie van mediation bij klachten en medezeggenschapsgeschillen in het primair en voortgezet onderwijs (Wms);
  • input voor Cao-onderhandelingen over de toekomst van de Commissies van Beroep.

Management Expertisecentrum

Het managementteam (MT) van het Expertisecentrum is samengesteld uit onafhankelijke externe deskundigen:

  • prof. mr. D. Mentink
  • dr. E. Roede

Het MT draagt zorg voor de programmering van het Expertisecentrum en formuleert de opdrachten voor extern onderzoek en trekt de externe (onderzoeks)deskundigen aan. Bij alle activiteiten van het Expertisecentrum wordt het  onderwijsveld actief betrokken. 
Het Expertisecentrum valt onder de (budget)verantwoordelijkheid van de directeur/bestuurder. 

prof. mr. D. Mentink

prof. mr. D. Mentink

voorzitter
dr. E. Roede

dr. E. Roede

lid