Publicatiedatum: 02-03-2016
Type: Publicaties Onderwijsgeschillen , Publicaties over mediation , Publicaties over klachten
Samenvatting 

Nederland heeft een lange traditie van geschillencommissies die een oordeel geven over allerlei geschillen in het onderwijs. Een recente ontwikkeling is dat mediation en direct persoonlijk contact met partijen tot het vaste instrumentarium van deze commissies zijn gaan behoren.  Daarbij ligt de focus niet langer op het formele gelijk van één of meer partijen, maar op het vinden van een bevredigende oplossing voor hun onderliggende conflict.

Hilde Mertens beschrijft in een artikel in het Nederlands-Vlaams tijdschrift voor Mediation en conflictmanagement hoe empirisch onderzoek naar de praktijk van de geschillencommissies van Stichting Onderwijsgeschillen heeft geleid tot de inzet van mediation bij klachten in het onderwijs. Een verhaal over een omslag in het denken over en de praktijk van laagdrempelige geschiloplossing in het Nederlandse onderwijs.

Hilde Mertens, ‘Geschillencommissies in het Nederlandse onderwijs en het gelijk van een goed gesprek’, Nederlands-Vlaams tijdschrift voor Mediation en conflictmanagement 2015-2, p. 52-64. 

 

Hilde Mertens is directeur/bestuurder bij Onderwijsgeschillen